Här är de viktigaste målen att uppnå i åk 2:
Skrivförmåga
Eleven…
- skriver så texten är läslig för eleven själv och andra.
- skriver text för att kommunicera.
- använder stor och liten bokstav på rätt sätt.
- gör mellanrum mellan orden.
- kan stava några vanliga ord
- visar förmåga att markera meningar med stor bokstav och punkt.
Läsförmåga
Eleven
- är fortfarande beroende av ljudningsstrategin, men läsningen börjar automatiseras alltmer med hjälp av ortografisk helordsläsning.
- läser enkla meningar med flyt.
- stannar upp i läsningen när det uppstår problem med förståelse av ord och sammanhang.
- läser för det mesta om och korrigerar då sig själv vid behov.
- visar förståelse för texters innehåll genom att återge delar av innehållet och besvara frågor.
- börjar använda olika förståelsestrategier som att leta efter ledtrådar, dra slutsatser och göra förutsägelser under och efter läsningen.
Ett litet filmklipp om läsningens betydelse. Oemotståndligt!!
![]() |
Vårt mål är att varje barn blir en stjärnläsare som med dessa strategier kan ta till sig alla sorters texter. |
Om den viktiga lästräningen.
Vi övar läsning i vår läsebok ”ABC-klubben Diamantjakten”. Boken handlar om Asta, Bea och Cesar som är med om olika äventyr i en klubb de bildar. Diamantjakten finns i tre olika svårighetsnivåer.
Vi ber dig hjälpa ditt barn så här:
Lyssna minst en gång när barnet läser.
Läsförståelse är viktigt! Prata om innehållet i kapitlet. Ställ gärna frågor om det ni läst, låt barnet återberätta vad texten handlar om.
Läsförståelse är viktigt! Prata om innehållet i kapitlet. Ställ gärna frågor om det ni läst, låt barnet återberätta vad texten handlar om.
Barnet övar sin läsning minst tre gånger per vecka. För de som kommit långt i sin läsning kan man fokusera på att läsa högt med inlevelse/betoning.
Tillsammans med läseboken tillkommer en läxbok där barnet ska svara på frågor.
Gör lässtunderna till en positiv och mysig stund tillsammans!
Vänliga hälsningar/Lina och Ingrid
![]() |
Vi följer kompisarna i ABC-klubben både som läsebok och arbetsbok. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar