Veckans bloggare V. 20 Alvin.L, Tuva och
Alicia
|
|
Så här har veckan varit (skolarbete,
raster, väder, luncher)
I onsdags fick vi god mat det blev pannkakor.
Det bästa med veckan har varit: Att vi har tittat på Arkeologens dotter.
Eller kalla det ….Veckans höjdare: Att
vi har tittat på arkeologens dotter.
Det kan vara flera saker/händelser.
Veckans lästips: Den oerhört hemliga
dammsugaren. Harry potter. Ponny sommar.
Veckans nya ord: Vi har lärt oss vad karat är.
Veckans kluring: veckans kluring är skittle
|
|
Matematik
|
Vi har jobbat med former det var
kul.
|
Svenska
|
Vi har skrivit meningar.
|
Engelska
|
Vi har jobbat med att skriva meningar i engelska det
var kul.
|
NO
|
|
SO
|
Vi har kollat på Arkeologens dotter och vi
har jobbat med ett arbetsblad om bronsåldern.
|
Idrott
|
Vi har lekt geniral och spion.
|
Teknik
|
|
Musik
|
|
Slöjd
|
I syslöjden har vi jobbat med fulmonster, gapisar
och tre i rad och i trä och mital slöjden har vi jobbat med namnskyltar,
koppbrädor och mitalarbete.
|
Nu önskar bloggarna och alla vi andra er en skön helg!
Vecka 18
Den här veckan har vi haft två NP i matte. Vi har arbetat mycket med uppställningar i addition, subtraktion och multiplikation i boken.
I engelskan har vi övat och pratat om möbler och vilka olika rum det finns i ett hus/lägenhet. De har fått glosor som de har i läxa att lära sig både muntligt men även att stava rätt. Glosorna hittar ni under veckans schema!
Igår, torsdag hade vi ett nytt förhör på förra veckans glosor, det var mycket roligare rättning =)
I svenskan har vi haft sista kapitlet i Nyckeln till skatten. Vi kommer att ha fortsätta med läxa i svenskan men kommer att gå över lite mer på en klassisk rättstavningsläxa. Kan hända att det även vissa veckor smygs in någon läsläxa =) Ni hittar all information om läxor på veckans schema, så håll er uppdaterade.
Vår bibliotekarie Maria har haft lektion med oss om källkritik. Vi har fått jämföra fyra olika texter som handlade om Bäckaskogskvinnan som levde under stenåldern och finns att se på Historiska Museet. Barnen märkte då att fakta kan ändra sig över tid och att det är bra att ha ett kritiskt öga.
I vårt historietema börjar vi nu lära oss om bronsåldern. Vi startade genom att se på film.
Hoppas att alla har sett mejlet som bjuder in er att boka tid för utvecklingssamtal. Ni loggar in på EdWise/Elevinfo. Där kan ni så småningom läsa omdömen och IUP, men det är inte klart ännu. Vi ska sammanställa de nationella proven tillsammans med annan dokumentation först.
Nu hoppas vi på en härlig och varm vårhelg!
Vecka 17
Nu är vi igång igen efter en veckas lov.
Här på skolan så arbetas det för fullt med att organisera nästa läsår. Det som är beslutat och klart är att jag kommer att ta emot en ny förskoleklass till hösten. Jag har fått dispens att berätta för klassen att jag inte kommer att följa med dom upp till fyran. Vilket jag gjorde igår, vi mindes tillbaka och hade fina diskussioner kring detta. Varför jag fick dispens var p.g.a jag kommer att hälsa på i förskolan under nästa vecka samt att det kommer vara ett föräldramöte där jag kommer att vara med på. Det är med mycket blandade känslor som jag kommer att släppa klassen, då det har varit så fint samarbete mellan mig, barnen och er föräldrar.
Vi har den här veckan arbetat med att förbereda oss inför nästa NP i matte. Vi har även hunnit med att repetera multiplikationstabeller.
Vi har i svenska dela ut en ny läsläxa, sista kapitlet i Nyckeln till skatten, samt gått igenom läsuppdragshäftet. Det som skiljer sig från tidigare är att läsläxan nu är tills på torsdag den 2/5 istället för fredag.
Vi har haft naturskolan hos oss i trean, temat var Naturen vaknar. Vi fick lära oss om vårtecken, fåglar, träd, humlor och bin. Barnen tyckte det var mycket intressant och var engagerade. De fick mycket beröm av Karin, hon var imponerad över hur duktiga de var på att lyssna, ställa relevanta frågor och vara engagerade i uppgifterna. Både barnen och jag gick från vår skogslektion glada och stolta!
Idag hade vi en liten kunskapskontroll på vad de kom ihåg och lärde sig igår på vår utelektion.
Med fina fåglar lärde vi oss |
Idag har vi haft HSS, halva skolan samlas F-3. Vi fick lyssna på F-klassen som arbetat med rim, ettorna och tvåorna uppträdde med lite sång. Det var som vanligt en trevlig tillställning.
Vi har haft förhör på engelskans glosor. Hade blivit en miss i kommunikationen mellan oss lärare så på bloggen stod det att läxan var tills idag och i min kalender stod det att den var tills igår, torsdag.
Många sa att de hade glömt bort att öva på läxan. Och efter att ha rättat gårdagens glosor så har jag tagit beslutet att de får samma glosor till nästa vecka igen. Här nedan har ni de glosor som era barn ska öva på.
Homework Week 17 and 18
Öva på att stava veckodagarna och orden i rutan på engelska. Försök och gör så gott du kan
On a Monday I can cook
On a Tuesday read a book
On a Wednesday I can hide
On a Thursday I can ride
On a Friday I can sing
On a Saturday be a king
On a Sunday I can ring
|
plays
|
spelar
|
table tennis
|
bordtennis
|
basketball
|
basket
|
guitar
|
gitarr
|
chess
|
schack
|
floorball
|
innebandy
|
hide and seek
|
kurragömma
|
Lola plays the piano
| |
Lola spelar piano
|
Nu önskar jag er en härlig helg!!
//Lina
V.14
Hej alla!
Den här veckan var det min tur att blogga då vi idag har haft NP i i svenska, enskild läsning samt gruppuppgift. Just nu ligger det mycket fokus på just NP, vi har därför valt att pausa Röda Tråden boken. Vi, jag och Ingrid, har inte möjligheten att skriva i ordning de arbetsscheman som barnen ska utvärdera efter.
Fredagen den 12/4 kommer vi i 3a att få en ny klasskamrat. Den nya pojken var och hälsade på igår, torsdag, jag tror att han kände sig varmt välkommen. Era barn var mycket glada och näst intill alla ville visa honom runt =)
Vi har den här veckan haft religion och pratat om den kristna högtiden påsk.
På måndag den 8/4 kommer vi att göra en påskvandring där de får möta personerna i berättelsen och förstå sammanhanget kring varför vi firar påsk. Det här blir en annorlunda och spännande lektion i religion.
I svenskan har mycket fokus legat på NP men vi har även hunnit med att prata och arbeta med ordklassen adjektiv. Vi lär oss olika ramsor till de ordklasser vi arbetar med, detta för att göra det lättare att komma ihåg och lära sig vad de olika ordklasserna är. Be gärna era barn att säga ramsorna för er!
I matten har vi börjat förbereda oss inför nästa NP som handlar om problemlösning. Samt arbetat vidare i matteboken där vi bl.a repeterar uppställningar.
I idrotten har vi arbetat med redskap och kroppen. Barnen har fått arbeta enskilt vid stationer där de tränat med kroppens alla muskler. De har fått utföra olika moment och känt efter vilken del av kroppen de arbetat med på varje station.
Nu önskar vi er en skön helg!
Veckans bloggare V. 13 melker
jesper lukas arvid
|
|
Så här har veckan varit (skolarbete,
raster, väder, luncher)
det
har gått jättebra.
Det bästa med veckan har varit: det
bästa är rasterna.
Eller kalla det ….Veckans höjdare: de
va när vi spela fotboll och idrotten.
Det kan vara flera saker/händelser.
vara med på lektion.
Veckans lästips: Tips på hur man ska läsa bra, vara lugn.
Veckans nya ord: veckans ord är
substantiv.
Veckans kluring: lära sig
volym.
|
|
Matematik
|
den var rolig och vi lärde oss mer.
|
Svenska
|
vi lärde oss myck ett i substantiv.
|
Engelska
|
vi lärde oss om grejer i klassrummet .
|
NO
|
vi lärde oss mer om istiden och
rullstensås.
|
SO
|
vi har sett på en film om stenåldern.
|
Idrott
|
vi gick en hinderbana.
|
Teknik
|
|
Musik
|
Vi har
inte haft någon musik, för att Rickard var sjuk.
|
Slöjd
|
vi gjorde en namnskylt och gapisar.
|
Vi har problem med att uppdatera klassens sida med elevbloggarnas text. Något i formatet krånglar till det.
Här gör vi ett försök med lite information från oss lärare under en ny flik.
Nu jobbar vi på för fullt med NP och följer hitintills vår plan som ni hittar under fliken Nationella Prov. Arbetet i matteboken går på halvfart eftersom vi repeterar de moment som kommer på proven istället. V. 13 kommer det bl.a. att handla om klockan och att kunna räkna med tid.
Vi jobbar också med läsning och läsförståelse. På onsdag V.13 har vi enligt planeringen första provet i läsförståelse.
I måndags gick 3a och 3b till skolskogen och sökte efter spår från istiden och det var inte så svårt att hitta. Barnen hittade flyttblock, rundhällar med isräfflor och morän.
Vi passade också på att plocka skräp.
Vi avslutar arbetet med livets utveckling och istiden. Nu går vi vidare till forntiden.
Vi har startat ett samarbete med skolbibliotekarien Maria om källkritik. Först fick barnen klura på vad en källa är och de kom på många olika såsom böcker, internet, tidningar, vuxna, TV, karta osv.
Sedan kommer de att få öva på att ta reda på om källan är trovärdig.Utvecklingssamtalen kommer att hållas i maj efter att de nationella proven är avslutade.
Här nedan kommer några bilder från vårt skolarbete.
Vi har tittat på fossiler och lärt oss att det är djur och växter som blivit sten |
Rundhäll med isräfflor |
Morän i skolskogen |
Nu är barnens lerskålar brända och hårda. De ska så småningom målas. |
Trevlig vårhelg önskar
Lina Lotta Ingrid Elin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar