Här är de viktigaste målen att uppnå i åk 2:
Skrivförmåga
Eleven…
- skriver så texten är läslig för eleven själv och andra.
- skriver text för att kommunicera.
- använder stor och liten bokstav på rätt sätt.
- gör mellanrum mellan orden.
- kan stava några vanliga ord
- visar förmåga att markera meningar med stor bokstav och punkt.
Läsförmåga
Eleven
- är fortfarande beroende av ljudningsstrategin, men läsningen börjar automatiseras alltmer med hjälp av ortografisk helordsläsning.
- läser enkla meningar med flyt.
- stannar upp i läsningen när det uppstår problem med förståelse av ord och sammanhang.
- läser för det mesta om och korrigerar då sig själv vid behov.
- visar förståelse för texters innehåll genom att återge delar av innehållet och besvara frågor.
- börjar använda olika förståelsestrategier som att leta efter ledtrådar, dra slutsatser och göra förutsägelser under och efter läsningen.
Ett litet filmklipp om läsningens betydelse. Oemotståndligt!!
Vårt mål är att varje barn blir en stjärnläsare som med dessa strategier kan ta till sig alla sorters texter. |
Om den viktiga lästräningen.
Vi övar läsning i vår läsebok ”ABC-klubben Diamantjakten”. Boken handlar om Asta, Bea och Cesar som är med om olika äventyr i en klubb de bildar. Diamantjakten finns i tre olika svårighetsnivåer.
Vi ber dig hjälpa ditt barn så här:
Lyssna minst en gång när barnet läser.
Läsförståelse är viktigt! Prata om innehållet i kapitlet. Ställ gärna frågor om det ni läst, låt barnet återberätta vad texten handlar om.
Läsförståelse är viktigt! Prata om innehållet i kapitlet. Ställ gärna frågor om det ni läst, låt barnet återberätta vad texten handlar om.
Barnet övar sin läsning minst tre gånger per vecka. För de som kommit långt i sin läsning kan man fokusera på att läsa högt med inlevelse/betoning.
Tillsammans med läseboken tillkommer en läxbok där barnet ska svara på frågor.
Gör lässtunderna till en positiv och mysig stund tillsammans!
Vänliga hälsningar/Lina och Ingrid
Vi följer kompisarna i ABC-klubben både som läsebok och arbetsbok. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar