V. 24
Nu är det bara avslutningen kvar innan sommarlovet börjar. Barnen har fått hälsa på sina nya lärare, Åsa och Sara. Jag är övertygad om att det kommer att bli mycket bra.
Alla har tömt lådor och satt in papper i sina pärmar. De fick ta hem de svarta IUP-pärmarna där deras utveckling finns samlad sedan F-klass. Mycket välfyllda efter fyra år. Titta gärna tillsammans och beröm dem för deras fina framsteg. Titta också i deras fina SO-böcker.
Vår sista lektion idag hade vi glasskalas med kladdkaka. Vi avslutade med att alla fick säga vad som är bra med vår klass. Här är några tankar:
Alla är snälla
Vi trivs tillsammans
Man har alltid någon att vara med på rasten
Vi är omtänksamma
Om någon är ledsen blir den tröstad
Vi är hjälpsamma
Vi är påhittiga och skriver spännande berättelser och fantiserar.
Det är en bra klass
Vi har bra arbetsro på lektionerna
Nu är det ingen om skrattar om man svara fel
Det är den bästa klassen
Många är roliga
Vi skrattar mycket tillsammans
Vi är nyfikna och vill lära oss nya saker
Det blev en bra känsla för oss alla att avsluta terminen med och även så småningom starta den nya terminen med i åk 4.
Vi är dock tre stycken som inte är med då. Två flickor som byter skola och så jag som lämnar klassen. Vi kommer och hälsar på i höst.
Som jag skrivit i mejl finns jag inte med i skolans organisation nästa läsår och det beror på att jag kommer att vara tjänstledig. Jag har fått möjlighet att ta ett sabbatsår och ansökte om det hösten-18.
Den här skolan är en fantastiskt bra arbetsplats som jag med glädje återvänder till i augusti 2020. Kanske behövs en vikarie ibland och då hoppar jag gärna in. Helst med "mina" gamla barn förstås, för dem kommer jag att sakna mycket.
Jag vill tacka alla föräldrar och barn för de här tre åren. Jag har fått tid att lära känna varje barn och kunnat stötta dem utifrån deras individuella behov.
Vi har växt samman som klass och lektionerna har präglats av fokus på kunskaper. De har varit så nyfikna och arbetsvilliga. I takt med en större självständighet har också ansvaret ökat vilket har gett bra arbetsro. Men det finns fortfarande situationer som kräver tydliga ramar och vuxennärvaro. Det är t.ex. vid byte av aktiviteter eller om konflikter inträffar.
Jag ser att vårens hårda arbete med nationella prov m.m. nu märks med mindre motiverade barn. Ni därhemma märker nog att de inte studsar till skolan lika entusiastiskt. Det är inte så konstigt utan snarare regel när läsåret närmar sig slutet. Men de försöker verkligen att göra sitt bästa ändå, även om orken inte är på topp.
Tack för fint stöd och förtroende från er föräldrar, det har betytt mycket.
Jag önskar er en riktigt fin sommar med mycket tid för varandra, sovmorgnar och lata dagar. Men även roliga aktiviteter under det långa sommarlovet.
Vänliga hälsningar/ Ingrid
Här är en text vi skrivit tillsammans för att sammanfatta cykelturen i måndags.
20190610
Idag har vi åkt på en historisk cykeltur. Alla cyklade på ett långt led.
Först stannade vi vid grusplanen och tittade på var det gamla tegelbruket låg.
Där ligger nu radhus på vägen som heter Tegelvägen.
Där ligger nu radhus på vägen som heter Tegelvägen.
Nästa stopp var vid järnåldersgravarna i skogen vid pulkabacken
bredvid cykelvägen. Det var svårt att se kullarna eftersom det växer träd och
gräs på dom.Troligen fanns det en järnåldersby i närheten på den tiden.
bredvid cykelvägen. Det var svårt att se kullarna eftersom det växer träd och
gräs på dom.Troligen fanns det en järnåldersby i närheten på den tiden.
Sedan åkte vi till Enstaberga och tittade på platsen där den gamla
järnvägsstationen legat. Den invigdes 1915 och revs 1985.
järnvägsstationen legat. Den invigdes 1915 och revs 1985.
Efter det cyklade vi till Tuna kyrkskola.
Vi togs emot av Ulf, Eva och Runa från Hembygdsföreningen.
Vi åt matsäck i en gammal skolsal. Vi delade in oss i tre grupper och sedan
gick vi till olika stationer. En station där man kollade på gamla grejer.
En station med tipspromenad och fick kasta prick i stege med vedträ.
En station med gammaldags lektion i skolsalen.
Vi togs emot av Ulf, Eva och Runa från Hembygdsföreningen.
Vi åt matsäck i en gammal skolsal. Vi delade in oss i tre grupper och sedan
gick vi till olika stationer. En station där man kollade på gamla grejer.
En station med tipspromenad och fick kasta prick i stege med vedträ.
En station med gammaldags lektion i skolsalen.
Här är några av barnens minnen från besöket.
Skomakaren hade ett väldigt litet rum för sin verkstad. Han hade 9 barn.
Med en mangel kunde man platta till lakan och dukar.
Det fanns en stol som förvandlades till en stege.
Det fanns också en jättegammal glassmaskin som var gjord av metall och trä.
Man använde is i den.
Man använde is i den.
Vi fick se ett gammaldags kök. Det fanns inget rinnande vatten där.
De hade en järnspis. På bordet fanns ett grytunderlägg av luffarslöjd.
Det var arbeten i ståltråd som luffarna gjorde för att betala för mat och husrum.
De hade en järnspis. På bordet fanns ett grytunderlägg av luffarslöjd.
Det var arbeten i ståltråd som luffarna gjorde för att betala för mat och husrum.
I klassrummet satt bänk och stol ihop. Man fick resa sig upp när man skulle
prata. Förr kunde man hamna i skamvrån. En flicka i klassen lipade och fick
hamna i skamvrån. Vi lärde oss om får: tacka, bagge och lamm.
Vi fick skriva på griffeltavla. Det gnisslade mycket. Skolfröken inspekterade
allas händer så de var noga tvättade.
prata. Förr kunde man hamna i skamvrån. En flicka i klassen lipade och fick
hamna i skamvrån. Vi lärde oss om får: tacka, bagge och lamm.
Vi fick skriva på griffeltavla. Det gnisslade mycket. Skolfröken inspekterade
allas händer så de var noga tvättade.
Skolfröken spelade på ett sorts piano som kallas tramporgel.
Vi flätade ett långt rep av gräs när vi hade rast.
Vi kastade vedträn i en stege som en rastlek. Vi hade tipspromenad.
Det var lite svårt att cykla i samma takt som de andra. Det var en rolig dag.Tuna kyrkskola i början av 50-talet |
1915 - 1985
Tuna tegelbruk 1946 - 1966 |
V.22
Jag tror att ni fått hem trötta barn efter vandringen på Sörmlandsleden. Vädret var perfekt och barnen verkade ha haft roligt med pinnar, stenar, stubbar och lite vatten i en bäck😃 Jag fick chans att sammanställa Nationella prov under dagen förutom en insats som korvleverantör ut i skogen. Tyvärr fick jag rapporter om att vissa barn inte följde de regler som Anki, Jenny och Elin bestämt för att hålla samman gruppen och garantera allas säkerhet.
Veckans arbete med forntiden gjordes som grupparbeten där barnen fick olika områden att skriva fakta och rita till. Extra roligt att få skriva faktatexterna på dator. Nästa vecka blir det redovisningar om järnåldern.
Vi hade sista läxan i engelska i onsdags. Barnen har varit så duktiga då de skrivit på engelska. Nu får de öva stavning på svenska ett par veckor.
Vi har följt serien arkeologens dotter och sett klart på alla åtta avsnitt. Det är en mycket bra serie och barnen har verkligen levt sig in i handlingen.
Utvecklingssamtalen har startat och jag hoppas att ni har förståelse för att jag inte är klar med all text på Edwise. Det kommer att vara klart senast dagen före samtalet.
Nu önskar jag er en trevlig helg
Ingrid
Vi har haft bildlektion och försökt härma motiven som bronsåldersmänniskorna ristade in i berget. Det blev så fina hällristningar.
V. 19-20
Trygghetsteamet och 6-orna ordnade i måndags en vänskaps-dag som blev mycket uppskattad. Framförallt för att eleverna blandades i tvärgrupper från åk F-5 och man fick lära känna nya barn över klassgränserna. Grupperna roterade runt olika stationer med aktiviteter där samarbete och lek stod i fokus.
Vi höjer tempot i matematikboken för att jobba genom de viktigaste sidorna innan läsåret är slut. Se planeringen på inläggssidan. Den här veckan har vi arbetat med geometri och undersökt olika vinklar. (Se bild nedan)
Vi har fortsatt vårt forntidstema med bronsåldern och följer en ny programserie som heter Arkeologens dotter där drama blandas med fakta. Programmen är mycket fängslande och intressanta. Se bilder längre ned
De nationella proven är nu avslutade och vi lärare ägnar mycket tid till att rätta, bedöma och sammanställa resultat som sedan förs in i EdWise. Alla arbeten samlas i en mapp som ni kommer att få se vid utvecklingssamtalet.
Den tid ni har bokat digitalt är den som gäller. Jag skickar inte ut någon särskild bekräftelse.
Att göra hemma inför samtalet:
Fyll i sidorna 10-11 i Röda tråden tillsammans, barn-vuxen. Titta på målen på sidan 12.
Läs omdömen och förslag till IUP i EdWise/Elevinfo som beräknas vara klara några dagar innan samtalet.
Utvecklingssamtalet:
Kom till klassrummet den tid ni har bokat. Där visar barnet en mapp med de Nationella Proven och ev. andra skolarbeten. Efter 15 minuter kommer jag och hämtar er så fortsätter utvecklingssamtalet i ett annat rum. Då har vi 30 min. till förfogande.
Om ni önskar mer tid för att titta igenom på egen hand kan ni stanna kvar den tid ni önskar efteråt.
På fredag vandrar åk F-3 på Sörmlandsleden. En inbjudan med information kommer i början av veckan. Jag kommer att vara kvar på skolan för att jobba med nationella proven. Elin, Anki, Jenny K och Lotta G tar hand om treorna. Föräldrar är varmt välkomna, det brukar vara en härlig dag i vår fina natur. Meddela innan om du har möjlighet att följa med.
För att förstå hur bronsgjutaren arbetade fick barnen se hur man gjuter i tenn. Det var spännande att se hur metall blir flytande för att sedan snabbt återgår till fast form när den kyls ned. |
Matematiklektion: Var finns räta vinklar? Barnen fick i uppgift att leta i klassrummet och det visade sig vara fullt av dem. |
Vecka 18
Den här veckan har vi haft NP i matte och har nu två prov kvar. Vi har dessutom arbetat mycket med uppställningar i addition, subtraktion och multiplikation i matteboken.
I engelskan har vi övat och pratat om möbler och vilka olika rum det finns i ett hus/lägenhet. De har fått glosor som de har i läxa att lära sig både muntligt men även att stava rätt. Glosorna hittar ni under veckans schema!
I svenskan har vi haft sista kapitlet i Nyckeln till skatten. Det var inte alla som hade gjort sista läxan så de fick möjlighet att ta med läxan efter helgen.
Vi kommer att ha fortsätta med läxa i svenskan men kommer att gå över lite mer på en klassisk rättstavningsläxa. Kan hända att det även vissa veckor smygs in någon läsläxa =) Ni hittar all information om läxor på veckans schema, så håll er uppdaterade.
Vår bibliotekarie Maria har haft lektion med oss om källkritik. Vi har fått jämföra fyra olika texter som handlade om Bäckaskogskvinnan som levde under stenåldern och finns att se på Historiska Museet. Barnen märkte då att fakta kan ändra sig över tid och att det är bra att ha ett kritiskt öga.
I vårt historietema börjar vi nu lära oss om bronsåldern. Vi startade genom att se på film. Ingrid skrev stödord från filmen och barnen fick sedan återberätta vad de mindes från filmen i smågrupper.
Hoppas att alla har sett mejlet som bjuder in er att boka tid för utvecklingssamtal. Ni loggar in på EdWise/Elevinfo. Där kan ni så småningom läsa omdömen och IUP, men det är inte klart ännu. Vi ska sammanställa de nationella proven tillsammans med annan dokumentation först.
Nu hoppas vi på en härlig och varm vårhelg!
Nu är vi igång igen efter ett sommarvarmt påsklov.
Vi har den här veckan arbetat med att förbereda oss inför nästa NP i matte som handlar om problemlösning. Då ska barnen visa att de kan räkna ut ett problem men också visa hur man tänkt, antingen med ord, bilder eller uttryck på matematiska symboler. Vi har även hunnit med några sidor i matteboken, bl.a. repeterat multiplikationstabeller.
Vi har i svenska delat ut en ny läsläxa, sista kapitlet i Nyckeln till skatten och barnen har fått tillbaka sitt läsuppdragshäfte. Det som skiljer sig från tidigare är att läsläxan nu är tills på torsdag den 2/5 istället för fredag pga NP i matte.
Naturskolan höll lektion för oss i trean, temat var Naturen vaknar. Vi fick lära oss om vårtecken, fåglar, träd, humlor och bin. Barnen tyckte det var mycket intressant och var engagerade. Med leken som metod fick de vara humlor som sög nektar (äppeljuice) och samtidigt fick med sig pollen (ärtor) att lämna i nästa blomma.
Idag hade vi en liten kunskapskontroll på vad de kom ihåg och lärde sig igår på vår utelektion i form av ett korsord.
Stannfåglar, flyttfåglar och fåglar som inte flyttar alls eller bara en kort bit. Talgoxe, blåmes, koltrast, bofink, sädesärla och lövsångare. |
"Humlorna" dansade runt blommorna och hämtade nektar och pollen |
En aktivitet var att hitta vilka träd dessa kvistar kom ifrån. Samtidigt lärde de sig känna igen björk, rönn, hassel, asp. |
Idag har vi haft HSS med F-3. Vi fick lyssna på F-klassen som arbetat med rim, ettorna och tvåorna som uppträdde med varsin sång. Det var som vanligt en trevlig tillställning med flera gemensamma sånger också.
Vi har haft förhör på engelskans glosor och resultatet var bra på ett sätt eftersom barnen kunde de flesta engelska orden. Däremot var det problem med stavningen. Vi övar mer i skolan och jag hoppas att barnen tränar hemma också inför nästa läxa.
Ha en fin vårhelg (eller kanske sommarhelg?)
Ingrid
Homework Week 17
Öva på att stava veckodagarna och orden i rutan på engelska. Försök och gör
så gott du kan
On a Monday I can cook
On a Tuesday read a book
On a Wednesday I can hide
On a Thursday I can ride
On a Friday I can sing
On a Saturday be a king
On a Sunday I can ring
|
plays
|
spelar
|
table tennis
|
bordtennis
|
basketball
|
basket
|
guitar
|
gitarr
|
chess
|
schack
|
floorball
|
innebandy
|
hide and seek
|
kurragömma
|
Lola plays the piano
|
|
Lola spelar piano
|
V.15
Den här veckan har vi inga elevbloggare då alla skrivit NP faktatext istället.
Det har varit en underlig vecka då många har legat sjuka. I måndags saknade vi 8 barn i 3b! Hoppas att den kommande lovveckan tar kål på alla baciller.
Vi har nu kommit långt med de Nationella Proven. Barnen visar ingen nervositet, utan mer förväntan över vad provet ska innehålla. Den här veckan har det handlat om att förstå och kunna skriva en faktatext. Det har handlat om hamstrar, ett husdjur flera barn kunde berätta om och känner till. En extra lyx med NP är att man får ett tuggummi under provet. Det kan öka koncentrationsförmågan. De som varit sjuka och missat prov har erbjudits att stanna kvar på studiehjälpen och jobba ikapp.
I måndags fick vi en mycket bra religionslektion i församlingshemmet. Vi bjöds på ett skådespel som startade med Jesus och hans lärjungar under deras sista måltid. Genom olika rum fick vi följa fängslandet av Jesus, korsfästelsen och slutligen uppståndelsen. Prästen Karin Tallberg förklarade de olika scenerna. Barnen var så trevliga och intresserade.
Vi hade läxförhör med över 40 engelska ord och meningar. De är rättade och många hade faktiskt alla rätt. Vi kommer fr.o.m. V.17 att höja nivån så att alla ska öva på att skriva läxan på engelska. Vi startar med veckodagarna och några ord till. Det underlättar mycket om barnen har med sig sin gröna läxbok när läxförhör och läxor ska klistras in. Jag ska påminna dem att ta hem böckerna så kan ni därhemma påminna barnen att ta med böckerna till rätt dag.
Vi har kopplat av med två roliga bildlektioner under veckan. På onsdagen fick barnen dekorera sina keramikskålar med fina akrylfärger. På torsdagen skapade de vackra påskägg med tapetbitar som klipptes i remsor. Under dessa lektioner visar alla stort intresse och ett lugn med stillsamt småprat fyller klassrummet.
Nu önskar vi alla ett skönt lov och en glad påsk!
V.14
Se lärarinformation efter elevbloggarnas text om veckan
V. 14 Veckans elevbloggare Albin, Anja och Elliot
| |
Så här har veckan varit (skolarbete, raster, väder, luncher)
Det var bra på rasterna och maten blir god för det blir lasanga
Det bästa med veckan har varit när vi gömde whiteboard penorna för Ingrid. April, april!
Veckans höjdare: att vi fick beröm och stjärna på idrotten
Veckans lästips: Burkpojken
Veckans nya ord: flinta
Veckans kluring: att få beröm, för det går inte så bra på musiken.
| |
Matematik
|
Vi har avrundat tal och jobbat med uppställningar.
|
Svenska
|
övat på faktatext inför NP
|
Engelska
|
pratat med lappar
|
Historia
|
Frågeblad om bondestenåldern
|
Religion
|
Jesus liv
|
Idrott
|
Tränat kroppens alla muskler
|
Musik
|
dansat och rytm
|
Slöjd
|
trå fågel sy fulmonster
|
Just nu ligger det mycket fokus på NP, vi har därför valt att pausa Röda Tråden- boken. Vi, jag och Lina, har inte möjligheten att skriva i ordning de arbetsscheman som barnen ska utvärdera efter.
I svenskan har mycket fokus legat på NP men vi har även hunnit med att prata och arbeta med ordklassen substantiv.
I matten har vi börjat förbereda oss inför nästa NP som handlar om problemlösning. Samt arbetat vidare i matteboken där vi bl.a repeterar uppställningar. Eftersom vi satsar på att repetera de områden som proven tar upp blir det inte tillräcklig tid till att arbeta med alla sidor i matteboken. Därför kommer boken hem ibland och denna vecka ska man helst ha gjort sidorna 90-91, 98-99 och 102-103. Vi har hoppat över sid 94-97. Vi har studiehjälp på måndagar och torsdagar. Då kan man också stanna och göra klart.
Om ni undrar vad elevbloggarna menar med att det är klurigt att få beröm så handlar det om att klassen har två lektioner i veckan som inte fungerar så bra vad gäller lugn och ordning. Det är musik och idrott, ämnen som kräver mycket samarbete och hänsyn. Ämnen som vissa barn blir väldigt spralliga av. Vi har kommit överens om regler för dessa lektioner utifrån vad som inte fungerar. Om reglerna följs så får klassen en stjärna. Tyvärr har det tagit många veckor att få ihop de tio stjärnor som krävs för att få en liten belöning och ännu är vi inte där.
I idrotten har vi arbetat med redskap och kroppen. Barnen har fått arbeta enskilt vid stationer där de tränat med kroppens alla muskler. De har fått utföra olika moment och känt efter vilken del av kroppen de arbetat med på varje station.
På måndag den 8/4 kommer vi att göra en påskvandring i församlingshemmet där de får möta personerna i berättelsen och förstå sammanhanget kring varför vi firar påsk. Det här blir en annorlunda och spännande lektion i religion.
Det är medlemmar i Kiladalens församling som dramatiserar Jesus sista dagar och uppståndelsen. Under veckan har vi haft religion och förberett besöket i församlingshemmet. Genom film och samtal har vi lärt om Jesu liv och varför påsken är kyrkans viktigaste högtid.
Vi önskar er en trevlig helg/ Elevbloggarna och
Ingrid och Elin
Vi har problem med bloggen och nya uppdateringar vill inte sparas under 3b.
Den här nya fliken verkar än så länge gå att uppdatera.
Se bilder längre ned.
Veckans bloggare vecka 13 Lilja, Melwin och Emilie =) smile
| |
Så här har veckan varit (skolarbete, raster, väder, luncher)
Vi har gjort två NP-prov, ett i svenska och ett i matte.
Det var roligt med NP men lite svårt.
Vädret har vart jätte fint och skönt.
Det bästa med veckan har varit:Idrotten och vädret.
Veckans höjdare: Jobba med vatten.
Veckans lästips #tillsammans #ovänner
Veckans nya ord: nomad
Veckans kluring:nomad
| |
matte
|
Vi jobbade med volym det var jätte kul.
|
Svenska
|
Göra hela meningar och det var roligt att göra meningar.
|
Engelska
|
Vi gjorde korsord och det var roligt men lite svårt.
|
NO
|
inget.
|
SO
|
Vi kollade på film om bondestenåldern det var spännande.
Vi lärde oss om att det kom andra till Sverige och tog med sig kunskaper om keramik och båtar för länge sedan. |
Idrott
|
Vi hade Tor-Björn som lärare det var kul att ha han som lärare.
Vi hade hinderbana. |
Musik
|
Rickard var sjuk så vi hade inte musik och det var lite tråkigt.
|
Slöjd
|
Det var bara dom som har syslöjd som hade slöjd för Niklas var
på möte då. Dom som inte hade Nicklas i slöjden fick jobba med datorer. |
Trevlig vårhelg!
Det var repetition av kapitel 6-10. Barnen övade genom tärningsspel och korsord |
Vi såg på en bra film om bondestenåldern. Ingrid skrev stödord och barnen fick i par återberätta innehållet i filmen. |
Veckans bloggare vecka 12
| |
Så här har veckan varit:
lektionerna är bra men på musiken är det fortfarande respektlöst
mot Rikard
Raster: vi har börjat med rastakviteter
Luncherna var goda för det fanns många altenativ,
Väder: Härligt med soligt.
Det bästa med veckan har varit:
det är roligt att vi har klarat av att börja med
sporter med Jenny på idrotten.
Veckans höjdare: NP
Veckans boktips: Handbok för superhjältar.
Veckans nya ord: källkritik och nomad
Veckans kluring: Stava till Egentligen.
| |
Matematik
|
NP i matte som handlade om lästal och att välja rätt räknesätt
|
Svenska
|
vi har börjat jobba med dikter
Vi har haft stava rätt-test
|
Engelska
|
Ingen engelska den här veckan
|
NO/SO
|
stenåldern
|
Idrott
|
Olika sporter men även redskap
|
Musik
|
sjunga i kanon, låt: jag sitter på ett berg.
|
Slöjd
|
Fulmonster/Knoppbräda
|
Vi önskar alla trevlig helg!
och tack så himla mycket för klassdickot
från: Maja,William och Amar
HEJ DÅ!
Nu jobbar vi på för fullt med NP och följer hitintills vår plan som ni hittar under fliken Nationella Prov. Arbetet i matteboken går på halvfart eftersom vi repeterar de moment som kommer på proven istället. V. 13 kommer det bl.a. att handla om klockan och att kunna räkna med tid.
Vi jobbar också med läsning och läsförståelse. På onsdag V.13 har vi enligt planeringen första provet i läsförståelse.
I måndags gick 3a och 3b till skolskogen
och sökte efter spår från istiden och det var inte så svårt att hitta. Barnen hittade
flyttblock, rundhällar med isräfflor och morän.
Vi passade också på att plocka skräp.
Vi avslutar arbetet med livets utveckling
och istiden. Nu går vi vidare till forntiden.
Vi har startat ett samarbete med
skolbibliotekarien Maria om källkritik. Först fick barnen klura på vad en källa
är och de kom på många olika såsom böcker, internet, tidningar, vuxna, TV,
karta osv.
Sedan kommer de att få öva på att ta reda på om källan är trovärdig.Utvecklingssamtalen kommer att hållas i maj efter att de nationella proven är avslutade.
Här nedan kommer några bilder från vårt skolarbete.
Vi har tittat på fossiler och lärt oss att det är djur och växter som blivit sten |
Rundhäll med isräfflor |
Morän i skolskogen |
Nu är barnens lerskålar brända och hårda. De ska så småningom målas. |
Tankekarta från faktafilm om stenåldern
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar