Mål att uppnå åk 3
Beträffande taluppfattning:
- Kunna uppåträkning och nedåträkning från tal som t.ex. 13, 87 eller
185.
- Förstå betydelsen av hälften. Kunna halvera jämna tal inom
talområdet 0 -100 i huvudet.
- Förstå betydelsen av dubbelt. Kunna dubblera talet i ett eller flera steg
i huvudet.
- Ha förståelse för tal i bråkform som del av hel (1/2, 1/3, ¼).
- Ha förståelse för att alla delar måste vara lika stora för att det ska
vara bråkdelar.
- Kunna avrunda till närmaste tio-, hundra- och tusental.
Beträffande räkning:
- Ha en säker och generaliserad tabellkunskap, addition.
- Ha en säker och generaliserad tabellkunskap, subtraktion.
- Kunna addera tvåsiffriga tal i huvudet.
- Kunna utföra skriftlig addition med tvåsiffriga tal, med- och utan
tiotalsövergång.
- Kunna utföra skriftlig subtraktion utan växlingar.
- Kunna utföra divisioner laborativt och förstå betydelsen.
- Kunna utföra multiplikationer laborativt och förstå betydelsen.
- Kunna multiplikationstabellen när faktorerna och produkten är inom
talområdet 0 - 20.
Beträffande rumsuppfattning och geometri:
- Kunna beskriva och namnge tredimensionella former.
- Förstå begreppet omkrets och även kunna räkna ut omkretsen på en
kvadrat, en triangel och en rektangel.
- Kunna beskriva olika föremåls placering med hjälp av vanliga
lägesbestämningar.
- Kunna utifrån en instruktion bygga egna konstruktioner.
Beträffande mätning:
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika volymer, ex. liter och
deciliter.
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika vikter, ex. kilogram och
gram.
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika längder, ex. centimeter och
meter.
- Ha kunskap om att året har 52 veckor, dygnet har 24 timmar och en
minut har 60 sekunder.
- Kunna jämföra och uppskatta tider.
- Kunna klockan, analogt och digitalt.
Beträffande statistik:
- Kunna avläsa, tolka och presentera enkel information i tabeller och
diagram.
Beträffande algebra:
- Kunna hantera matematiska likheter inom heltalsområdet 0-20.
- Kunna upptäcka och följa enkla mönster i talföljder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar