Matematik

 Mål att uppnå åk 3 

 Beträffande taluppfattning:
- Kunna uppåträkning och nedåträkning från tal som t.ex. 13, 87 eller 185.
 - Förstå betydelsen av hälften. Kunna halvera jämna tal inom talområdet 0 -100 i huvudet.
 - Förstå betydelsen av dubbelt. Kunna dubblera talet i ett eller flera steg i huvudet. 
 - Ha förståelse för tal i bråkform som del av hel (1/2, 1/3, ¼).
 - Ha förståelse för att alla delar måste vara lika stora för att det ska vara bråkdelar.
 - Kunna avrunda till närmaste tio-, hundra- och tusental. 

Beträffande räkning: 
- Ha en säker och generaliserad tabellkunskap, addition.
 - Ha en säker och generaliserad tabellkunskap, subtraktion.
 - Kunna addera tvåsiffriga tal i huvudet. 
- Kunna utföra skriftlig addition med tvåsiffriga tal, med- och utan tiotalsövergång. 
- Kunna utföra skriftlig subtraktion utan växlingar.
 - Kunna utföra divisioner laborativt och förstå betydelsen.
 - Kunna utföra multiplikationer laborativt och förstå betydelsen.
 - Kunna multiplikationstabellen när faktorerna och produkten är inom talområdet 0 - 20. 

Beträffande rumsuppfattning och geometri: 
- Kunna beskriva och namnge tredimensionella former. 
- Förstå begreppet omkrets och även kunna räkna ut omkretsen på en kvadrat, en triangel och en rektangel. 
- Kunna beskriva olika föremåls placering med hjälp av vanliga lägesbestämningar.
 - Kunna utifrån en instruktion bygga egna konstruktioner. 

Beträffande mätning: 
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika volymer, ex. liter och deciliter. 
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika vikter, ex. kilogram och gram. 
- Kunna mäta, uppskatta och jämföra olika längder, ex. centimeter och meter. 
- Ha kunskap om att året har 52 veckor, dygnet har 24 timmar och en minut har 60 sekunder.
 - Kunna jämföra och uppskatta tider. 
- Kunna klockan, analogt och digitalt. 

Beträffande statistik: 
- Kunna avläsa, tolka och presentera enkel information i tabeller och diagram. 

Beträffande algebra: 
- Kunna hantera matematiska likheter inom heltalsområdet 0-20.
- Kunna upptäcka och följa enkla mönster i talföljder. 


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar